Pluggtips!

Eftersom det har gått så bra för mig under mina nationella prov som jag haft, så tänkte jag tipsa er om vad man ska tänka på inför stora prov!

Språk, engelska, eller ex spanska.

¤ Kvällen innan provet ska du läsa en text på det språket som du ska ha prov på eller lyssna på en ljudbok/musik från det landet eller titta på en film med engelskt eller spanskt tal.

¤ På morgonen ska du prata lite med en kompis på det språket som du har prov på. Tio minuter räcker! Det kan vara på vägen till skolan eller på rasten innan, det gör så att hjärnan ställer in sig på det språket och kommer igång lättare! Så den "uppvärmning" som du ger hjärnan på rasten, slipper du alltså ha under provtiden. Och vi alla vet ju att det är roligare att peppa varandra innan ett prov än att sitta själv och hålla tummarna?

Matte

¤
Något som jag ofta råkar ut för när jag har matteprov är att jag börjar tänka på helt andra saker, vad jag ska ha på mig imorn, att jag borde mata katterna eller kanske plugga till ett annat prov. Jag brukar alltid skriva upp allt jag har i huvudet innan jag har prov, ta tio-tjugo minuter innan provet. ha ett tomt block framför dig och bara ös ned, det kan vara vad som helst. Både rita och skriv hur du känner och hur du tänker. När du gjort det så vet du om att du inte behöver tänka allt detdär eftersom du redan fått ned det på pappret. Säg högt för digsjälv: "Nu finns det på pappret, nu behöver jag inte ha det i huvudet."

¤ Det som är viktigt på just matteprov är att fokusera på VAD uppgiften egentligen går ut på. Frågar dem efter svaret på frågan eller hur du tänker? Vilken enhet ska du svara i osv. Skriv gärna ned frågan på ett separat papper, dela in uppgiften i olika delmoment och ta en del i taget. Du kan även prova att formulera om frågan om det udnerlättar för dig.

Allmänt

¤
Ät fet mat till frukost! Då startar hjärnan igång riktigt snabbt! När du har provet så är det bra att återfå fokus, jag har alltid en stor påse naturgodis, en vattenflaska och en kaffe i näven när jag sätte rmig ned och ska ha prov. Kaffe piggar upp hjärnan och naturgodis stimulerar belöningssystemet i hjärnan och du känner dig duktig.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Alltid bra med pluggtips, synd att jag aldrig tar åt mig dem ;) Hittade din blogg på QX's klubb för bloggare förresten, kul att du och kompisen har gjort en tillsammans ;)

2009-05-13 @ 18:16:19
URL: http://biizz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kommer du tillbaka?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Gaybloggar.se Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0 Gaybloggar.se